Vis meny English

Hvordan påvirke egen psykisk helse?

"When you can't control what is happening, challenge yourself to control the way you respond to what's happening. That's where the power is" – unknown.

Før koronapandemien opplyste rundt 10 prosent av nordmenn å ha depressive symptomer som tristhet, nedstemthet og søvnproblemer. Etter 12. mars 2020 økte dette til over 30 prosent. Det er en voldsom økning, men ikke overraskende, da mange blir sittende mye alene.

Så hva kan vi gjøre selv for å få det bedre? Jo, vi må gjøre mer av de tingene som gir oss glede og fremmer god psykisk helse. Det er ifølge internasjonale studier fem ting som går igjen hos de som scorer høyt på hverdagslykke. I vårt fagmiljø snakker vi ofte om «fem om dagen» - da mener vi ikke frukt og grønt, men helsefremmende handlinger.

1. Lære noe nytt
Ved å lære noe nytt kjenner vi på engasjement og interesse. Det kan gjerne være strevsomt, men mestringsfølelsen vi opplever etterpå er fantastisk. Et tips er å gjenoppta en hobby eller interesse. Meld deg på et kurs, lag en ny matrett eller lær deg et nytt språk, instrument eller en sang. Les en bok du ikke har lest før. Finn noe i garasjen som er ødelagt du kan reparere, eller lær deg å sjonglere, gå på hendene eller lær hunden din et nytt triks.

2.
Være fysisk aktiv
Fysisk aktivitet har lenge vært kjent som en svært viktig faktor for god fysisk helse, men er også viktig for den psykiske helsen. Dette skyldes blant annet at fysisk aktivitet får hjernen til å skille ut endorfiner – noe som gir følelsen av lykke. Tips: Dans til favorittmusikken. Finn frem skøytene eller gå en tur, gjerne med en venn. Gå på den fjelltoppen du har tenkt på lenge. Det viktigste er å finne noe som får deg i bevegelse, som du også synes er gøy!

3. Være til stede Vi har ofte full kalender, og mange oppgaver som skal gjøres og gjerne med høyt tempo. Derfor kan dette rådet være ekstra vanskelig - å være til stede i nuet. Stopp opp, og legg merke til detaljene rundt deg eller inni deg.

Tips: Lukt på en blomst, la sola varme deg i ansiktet eller sett deg godt til rette etter å ha pustet godt inn og ut noen ganger. La pusten gå akkurat som den vil mens du følger den oppmerksomt. Du kan også laste ned apper som «headspace» om du trenger en guide.

4. Bygge gode relasjoner Relasjoner bygges gjennom tid og tilstedeværelse. Det betyr at du må velge å pleie dine relasjoner for at de skal bli bedre. Du kan gjøre det så enkelt som å ringe eller sende melding til noen du ikke har sett på en stund. Du kan ta en spasertur med en nabo eller prioritere en kaffekopp med venner eller kollegaer.

5. Gjøre gode gjerninger
Det siste rådet er et som er gratis å gjennomføre og som ikke trenger å være kreve så stor innsats for å ha effekt – nemlig å gi, eller gjøre en god gjerning. Det gir en følelse av mening, da vi skaper kontakt med andre mennesker og kjenner på økt egenverdi når vi bidrar til andre. Vi blir rett og slett glade av å hjelpe andre!

Tips: Smil til noen du møter eller fortell noen du kjenner hva du setter pris på ved han eller henne. Tilby deg å hjelpe noen uten at de har bedt om det, eller gi et kompliment!

Hvorfor skal vi være opptatt av psykisk helse?
God psykisk helse er vår aller viktigste ressurs.

Hvis vi ikke klarer å utnytte den ressursen, kan vi heller ikke gjøre nytte av andre ressurser. For hvordan skal vi klare å levere høy kvalitet hvis arbeidsbelastningen er så stor at vi sliter med å få sove om kvelden eller konsentrere oss i møter? Hvordan skal vi utvikle innovative løsninger hvis tankene hele tiden trekke mot en konflikt vi har med en kollega? Det er faktisk lønnsomt å være opptatt av psykisk helse.

Men hva er egentlig psykisk helse? Er det sånn at hvis vi ikke er deprimerte - så er vi lykkelige? Eller at hvis vi ikke er plaget av angst, så føler vi trygghet og tilhørighet? Kan vi bare slå oss til ro med at hvis vi ikke er apatiske, så er vi engasjert og nysgjerrig på det som er rundt oss? Nei, vi kan ikke det.

For psykisk helse er noe mer enn fravær av psykisk sykdom. Det handler om livsglede, håp, optimisme og hverdagslykke, om mestringstro og gode relasjoner. Alt som bidrar til at vi har det bra, og fungerer godt.

Er det egentlig så viktig å kjenne på lykke, trygghet og engasjement?
Ja, det er faktisk det, og der er forskningen ganske entydig. For i de opplevelsene ligger det mye livskraft, skaperkraft, arbeidskapasitet og ikke minst god helse.

Verdibasert og etisk ledelse
Nå dine mål